C-uppsats

Detta är vad jag sysselsätter mig med all vaken tid som jag inte är på Hagön.


På Internet finns det en uppsjö av hemsidor med budskap, om hur man kan bli smalare och bilder på hur man borde se ut, som är tillgängliga på enbart några minuter. Det har skapats en "Internetkultur" genom att människor skriver om deras liv, erfarenheter och åsikter de har på bloggar och andra forum. Det verkar inte som det finns några hemligheter eller tabun på Internet då människan själv väljer om de vill visa vem dem är eller vara anonyma. I takt med att denna kultur har växt sig större har det växt fram fler och fler hemsidor som riktar sig till personer som har, eller vill ha, en ätstörning där personen som driver hemsidan lägger upp tips, bilder och erfarenheter om hur man gör för att bli en "lyckad" person med en ätstörning. Begrepp som "pro ana" (för anorexi), "pro mia" (för bulimi) och thinspiration har växt sig starka de senaste åren och de har alla ett gemensamt syfte: att vara smal är att vara snygg, eller snarare: att var sjukligt smal är att vara snygg. Vissa kallar en sjukligt smal kropp för en sjukdom, och vissa kallar det för ett ideal.

Googla på pro-ana, pro-mia eller thinspiration. Det är med sorg jag klickar mig runt på dessa sidor och ser alla dessa tjejer (oftast) vars mål och mening med livet är att bli smal. När blev kroppsidealet så sjukligt snevridet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback